The Media Monitoring Project Zimbabwe

Monday January 29th 2007 – Sunday February 4th 2007 

Weekly Media Update 2000 – 4 
CONTENT

1. GENERAL COMMENT

2. MONETARY POLICY AND ECONOMIC DECLINE

3. INADEQUATE NEWS COVERAGE
1. General comment

ALTHOUGH the foreign-based media and online agencies have become vital sources of alternative information to some Zimbabweans, they often compromise their credibility by disregarding elementary journalistic standards. 
New Zimbabwe.com’s story (2/2), Mugabe’s guards in open rebellion, is a case in point.

The agency alleged that 23 soldiers “attached to the Presidential Guard (PG)” were “arrested and detained after they sprayed” the State House “with bullets” on January 29th protesting against low salaries. 

Reportedly, the arrest of the soldiers – “all of them graduates from the Border Gezi National Youth Service” – followed an earlier shooting to death of 30 horses by other “50 (PG) soldiers” at Inkomo Barracks who then “disappeared with an assortment of AK 47 assault and FN rifles”.

Except for Defence Minister Sydney Sekeremayi who refused to comment on the matter on the basis that he does “not talk to the media”, the story relied on unnamed sources and lacked any evidence to substantiate its extraordinary claims.

In another case, Studio 7 (1/2) simply quoted an official from the Morgan Tsvangirai-led MDC faction claiming that about 3,000 Bulawayo residents participated in the party’s demonstration against the synchronisation of elections in 2010. The station allowed these inflated figures to pass as fact without any effort to seek independent corroboration. 

The Zimbabwean (1/2) also passively reported unnamed sources claiming – without a shred of evidence – that the doctors’ strike had resulted in the death of 60,000 people in six weeks. How they arrived at this figure was simply ignored.

These media are fortunate they operate outside the repressive media laws that suffocate free expression in Zimbabwe, but it should not be an excuse to abandon basic journalistic standards of providing credible ( and where possible – identifiable sources for the information they disseminate. Publishing stories without any attempt to provide credible verification of the source for the information conveyed reduces the quality of that information to rumour and speculation ( and damages the authority and credibility of the media organisation responsible for disseminating it. Information that cannot be reasonably corroborated should not, generally, see the light of day. 

It is regrettable that such unprofessional journalism provides the authorities with an excuse to retain their repressive media laws, which they have used to muzzle the private media and stifle the establishment of alternative sources of news.

Despite these professional lapses however, the private radio stations and online agencies have continued to expose the country’s deteriorating human rights situation.

This week they carried 14 stories on rights violations. Of these, eight were new incidents while the remainder were either follow-ups of previous cases, or general discussions on the country’s poor human rights record.  

The incidents included the arrest of MDC supporters, civic activists and striking nurses and the harassment of teachers’ representatives by security agents.

The government media ignored most of the cases, only reported on the arrest of four nurses over allegations that they tried to incite their colleagues to join the health workers’ strike.  

Even then, they treated the matter as normal.

2. Monetary policy and economic decline

ALL media widely covered Reserve Bank governor Gideon Gono’s monetary policy statement. The print media devoted 61 stories to the subject, 31 of which appeared in the private Press and 30 in government papers. 

The electronic media carried 59 reports. Of these, 32 featured in the private electronic media while ZBC aired 27.

However, there was generally inadequate evaluation of the salient points of Gono’s presentation, which included a freeze on interest and exchange rates  (soon to be followed by another prices and wage freeze in March) and an end to the central bank’s quasi-fiscal operations.

But the official media were the worst.

They either reported the statement disjointedly or failed to adequately analyse the soundness of the policy pronouncements in their reports.

For example, none of them openly debated the viability of Gono’s calls for setting up a “social contract” in light of the long-established differences between government, labour and business on the causes of the economic woes and how to address them. 

Neither did they give prominence to Gono’s acknowledgement that the country’s political crisis was negatively affecting the economy. 

Instead, ZBC’s news bulletins tried to project the policy as having been endorsed by business and economists as the panacea for the country’s ailing economy. 

It was in this context that most headlines of its 27 stories on Gono’s statement dishonestly depicted business, as having unreservedly welcomed it when in actual fact some of those quoted basically doubted its economic prudence. 

For example, while Radio Zimbabwe (1/2, 8pm) claimed that “captains of industry have seconded the monetary policy statement,” it in fact quoted Zimbabwe National Chamber of Commerce official Mara Hativagone dismissing the policy, saying that apart failing to provide measures to stem inflation, Gono did not offer solutions to problems bedevilling businesses.

Earlier, Spot FM and ZTV (31/1, 1 & 8pm) drowned National Investment Trust official Aaron Jeremiah’s criticism of Gono’s failure to provide measures to arrest industrial decline in comments that simplistically celebrated his calls for a social contract as the tonic for economic revival. 

Similarly, The Sunday Mail (4/2) simply welcomed the social contract plan out of context, arguing that there was “documented evidence that a social contract has produced results for other countries”, giving reason for Zimbabwe to revisit the idea.

None of these media reconciled Gono’s calls with numerous failed attempts to draft such a contract under the Tripartite Negotiating Forum in the past.

Rather, The Herald (1/2) and Spot FM (1/2, 1pm) passively quoted some commentators hailing Gono’s refusal to devalue the local currency without explaining clearly how the decision would benefit the economy.

The Herald, for example, quoted businessman Patrick Siyawamwaya applauding the development saying “this would go some way in stabilising prices of goods and services” as devaluation would have caused prices to “skyrocket”. There was no explanation on how this would happen, especially as businesses claimed they already depend on the steep parallel market foreign currency rates due to the acute shortage of the hard cash on the official market.

While the Chronicle (1/2) quoted the ZNCC bemoaning the “the failure to devalue” on the grounds that it was going to “negatively affect the export sector”, it also did not ask the body to elaborate on the matter.

For example, there was no attempt to establish who was benefiting from the artificially low fixed official exchange rate regime since businesses said they were not.

Although the government media’s sourcing patterns appeared diverse as shown in Figs 1 and 2, their coverage of the subject remained largely superficial and blindly supportive of government measures.

Fig 1 Voice distribution in the government Press

	Gono
	Govt
	Alternative
	Business
	Farmer

Organisations
	Foreign
	Local

Govt
	Unnamed

	15
	3
	16
	17
	1
	6
	2
	2


Fig 2 Voice distribution on ZBC

	Govt
	Police
	Alternative
	Ordinary people
	Business
	Professional
	Zanu-PF
	Foreign 

	18
	1
	25
	4
	13
	2
	1
	1


Notably, most of the business and alternative voices were quoted making generalisations on the effectiveness of the policy.

However, ZBC was more critical in its current affairs programmes.

For example, in Face the Nation, ZTV (1/2, 9.30pm) featured businessman David Govere who dismissed Gono’s measures as ineffective. He argued, for instance, that the policy statement had “touched on general issues that are known by everyone” adding that “it had no punch in as far as setting serious targets and serious performance issues.”  
He also noted that the ‘social contract’ that the governor had prescribed would not work as long as the authorities “cannot compromise their tastes for expensive goods.” As an example, he cited Gono’s purchase of a luxury vehicle worth US$138 000, an amount he claimed was higher than the US$120 000 required to fund a small enterprise that employs 100 people for a year.
Economist Luxon Zembe made similar observations during his post-monetary policy presentation interview with Spot FM (31/1, 11.15am). 

Such analysis was more pronounced in the private media. For example, SW Radio Africa & Studio 7 (31/1), New Zimbabwe.com, The Financial Gazette (1/2), The Daily Mirror and Zimbabwe Independent (2/2) and The Standard (4/2) all reported on the futility of Gono’s measures, especially his calls for the establishment of a social contract, noting that similar efforts to address the country’s economic demise through such a set-up had flopped in the past.    

They all argued that unless there was “political will”, Gono’s calls would remain unheeded.  

In addition, The Standard quoted Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU) secretary-general Wellington Chibebe dismissing Gono’s proposal to freeze wages and prices as unworkable as long as there were disparities between wages and the poverty datum line.

The government media largely avoided such debates.

Neither did they report Gono’s suspension of the introduction of yet another new currency due to continued economic decline.

Only the Independent noted that the “last minute” suspension came after “serious policy considerations”. This included advice from the IMF, which noted that the new currency will “not halt economic collapse until the macro-economic situation has been stabilised”.

The private media’s critical approach was reflected by their use of a variety of voices to assess Gono’s pronouncements. See Figs 3 and 4.  

Fig. 3 Voice distribution in the private electronic media
	Govt
	Alternative
	MDC
	Professional
	Unnamed
	Foreign 
	Police
	ZCTU
	Business

	7
	8
	7
	3
	7
	3
	2
	2
	1


Fig. 4 Voice distribution in the private Press

	Gono
	Government
	Business
	Alternative
	MDC
	Unnamed

	19
	4
	6
	16
	3
	1


Meanwhile, all the media highlighted symptoms of the country’s economic distress, which this week manifested themselves in the continued rise in the cost of living, labour unrest and the decline in industrial production.

The media devoted 90 stories on the matter, of which 32 appeared in the government media while the private media featured 58. However, it was only the private media that continued to view these indicators of decline in the context of government mismanagement. The official media narrowly attributed the economic ills to government’s favourite scapegoats: unscrupulous business activity and the alleged sanctions. 

3. Inadequate news coverage

THIS week the electronic media failed to adequately inform their audiences about pertinent issues affecting their livelihoods. These included the outbreak of cholera, the continued health workers’ strike and alleged corruption by government officials. 

Instead of coherently discussing these issues, ZBC carried piecemeal reports that either downplayed the scale of the problems or projected the authorities as taking measures to address them. 

The private electronic media were not helpful either. 

They largely ignored most of the issues and paid scant attention to the health workers’ job action. 

a) Cholera outbreak

ZBC’s failure to fulfil its public mandate was clearly illustrated by its poor coverage of the cholera outbreak in Harare. None of the five stories it carried on the matter fully discussed the scale of the disease in the city or took the authorities to task over the outbreak. 

In fact, besides mentioning in passing that the scourge was a result of water cuts in Tafara and Mabvuku, the broadcaster did not link this with the authorities’ bungling in their management of Harare’s water reticulation. 

Otherwise, two of the stories merely announced (Radio Zimbabwe and Spot FM 1/2, morning bulletins) the outbreak while the remaining three treated the matter in the context of the authorities’ efforts to contain the disease. 

For example, (ZTV 1/2, 8pm), merely reported that “the ministry of health officials are currently distributing water treatment tablets to residents in Mabvuku and Tafara” without discussing the effectiveness of this measure. Neither was there any effort to quiz the authorities on when water supplies to the two suburbs, and any other areas without water, would be restored.

Only Studio 7 (30/1) covered the cholera outbreak, while the rest of the private media ignored it. The story revealed that besides Harare, there was another outbreak in Kariba.

However, this lacked any useful detail.   

b) Strikes

THE broadcaster carried only four stories on the health workers’ strike. These comprised piecemeal announcements that nurses had joined the doctors’ strike and unverified claims by Health Minister David Parirenyatwa that government had granted health workers a salary increase (ZTV 1/2, 8pm).

None of the reports gave a coherent picture on the extent of the nurses’ strike, the situation at the government-run hospitals or the human cost of the industrial action. 

For example, Spot FM & ZTV (29/1, 8pm) and Radio Zimbabwe (30/1, 6am) simply announced that nurses in Harare had also gone on strike demanding salary hikes without discussing the situation in other hospitals outside the capital.

Besides, ZTV and Radio Zimbabwe buried the news in their bulletins, preferring to lead with the visiting Chinese delegation and a sanitised account of the just-ended AU meeting. For instance, although they gave prominence to the AU meeting, they inadequately reported on the results of the summit.

Although the private electronic media were largely reticent on the nurses’ strike, they carried follow-up reports on the doctors’ industrial action and general labour unrest in other sectors of the economy. 

These comprised threats by the ZCTU and the Progressive Teachers Union of Zimbabwe to strike over low pay (SW Radio & Studio 7 29/01 and Zimbabwe Times 31/01) and the university lecturers’ strike (SW Radio Africa 30/01, Zimbabwe Times 31/01).  

ZBC censored these issues.

c) Corruption

ALL private electronic media failed to investigate allegations of corruption by some government departments and officials. While the private media was silent on the matter, ZBC merely regurgitated official pronouncements without any attempt to probe the allegations. 

For example, ZTV (29/1, 8pm) and Spot FM (30/1, 8am) passively reported the parliamentary portfolio committee on public funds lambasting the social welfare ministry for failing to account for “considerable sums of money” it received under the Social Development Fund since 1996 without subjecting the matter to any independent scrutiny. 

For instance, the stations did not investigate those responsible for this or relate the matter to other documented cases of abuse of public funds. 

Similarly, ZTV and Spot FM (1/2, 8pm) did not go beyond revelations by Acting Police Commissioner Godwin Matanga that “some politicians are involved in illegal dealings in gold and diamonds” by naming the culprits.

Ends//

The MEDIA UPDATE was produced and circulated by the Media Monitoring Project Zimbabwe, 15 Duthie Avenue, Alexandra Park, Harare, Tel/fax: 263 4 703702, E-mail: monitors@mmpz.org.zw
 
Feel free to write to MMPZ. We may not able to respond to everything but we will look at each message.  For previous MMPZ reports, and more information about the Project, please visit our website at http://www.mmpz.org.zw
